Het Hoge Huis de favoriet van suppoost Marianne Berkhout

AALSMEER Acht aquarellisten van de Hollandse Aquarellistenkring en twee glaskunstenaars zijn neergestreken in het Oude Raadhuis voor de allernieuwste expositie in dit prachtige monumentje aan de Dorpsstraat.

Jan Daalman

En het zijn niet de eerste de beste, want in het verleden exposeerden afvaardigingen van deze waterverfkunstenaars ook al in het Stedelijk Museum, het Van Abbemuseum en in het Gemeentemuseum in Den Haag. KCA houdt dat Oude Raadhuis draaiende met de inzet van een grote groep vrijwilligers. Aanleiding om zo nu en dan een van deze vrijwilligers aan het woord te laten en te vragen naar het favoriete kunstwerk van de actuele expositie. Deze keer de favoriet van suppoost Marianne Berkhout.

VAKANTIESFEER In eerste instantie lijkt ze geen keus te kunnen maken uit het zeer gevarieerde aanbod', maar na enig aandringen blijkt ze van meet af aan al gevallen te zijn voor de aquarel Het Hoge Huis van Paul Hugo ten Hoopen. Het hangt in de Grote Zaal. "Voor mij staat het schilderij voor een vakantiesfeer om bij weg te dromen. Het is figuratief met een losse toets geschilderd. Ik zou wel een wandeling langs dat huis willen maken. Dat meer, die bergen er achter, de cipressen en een paar van die leuke vrolijke huisjes ja, dan gaat de zon meteen schijnen voor me."

ZONDER KUNST GAAT NIET Marianne Berkhout kan zich een leven zonder kunst niet voorstellen. Ze is nu twee jaar suppoost in het Oude Raadhuis. "Ik laat me graag verrassend door kunst. Ik leer er op een andere manier door kijken dan ik al deed. Voor mij geeft kunst een soort bezinning en daarom loop ik graag door musea. Wat ik ook zo leuk vind aan het suppoost zijn is dat de kunstenaars die exposeren tijdens de suppoostenvergadering wat meer over hun werk komen vertellen. Daarbij is het gewoon erg leuk dat het Oude Raadhuis er is en dat ik mag helpen om het in stand te houden. Een leven zonder kunst kan ik me namelijk niet voorstellen. Daarom volg ik ook een cursus kunstgeschiedenis bij de Vrije Academie."

ZOVEEL MENSEN, ZOVEEL SMAKEN Dat waterverf veel mogelijkheden biedt blijkt wel uit de diversiteit aan stijlen en technieken die te zien zijn bij deze expositie. Hele abstracte bijna ijle werken prijken er naast realistische impressies van landschappen in die typische aquareltechniek. De aquarel geldt niet voor niets als één van de moeilijkste schildertechnieken. Aquarel is een kwestie van véél water, weinig verf en vóór alles van licht. Voor de liefhebber gaat er daarbij niets boven de intense kleuren in een goede aquarel. Bij deze expositie valt er juist vanwege die diversiteit, voor elk wat wils te genieten.

TEN HOOPEN Wat de negentigjarige Paul Hugo ten Hoopen betreft is het maken van een aquarel een vlucht in het ongewisse, zoals hij dat zelf zegt. Volgens Ten Hoopen is het steeds proberen de bestraffende vinger van de natuur te ontlopen waarbij iedere overwinning op die natuur op de finish een nederlaag blijkt te zijn. Het maken van aquarellen duidt hij aan als zijn 'avontuur met het landschap: het zijn de grote lijnen, karakteristieke objecten en details die er werkelijk iets toe doen.' Deze veelzijdige kunstenaar maakt boeiend werk, dat altijd wel het een of andere verborgen, intrigerende detail kent. De kunstenaar woont en werkt in Utrecht, Antwerpen en sinds 1969 in Amsterdam. Hij is daar opgeleid aan de Rijksacademie en volgt lessen aan de Schule des Sehens te Salzburg onder leiding van Oskar Kokoschka. Het talent van Ten Hoopen blijft niet onopgemerkt: hij is onderscheiden met de Kokoschka-prijs (1958), de Reisbeurs van het Ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen (1965) en de Jeanne Oosting Prijs (1987).

Al sinds 1945

KRING De Hollandse Aquarellistenkring bestaat sinds 1945 en verenigt professionele beoefenaars van het schilderen met waterverf. Alle leeftijden, stijlopvattingen en technieken zijn in de Kring vertegenwoordigd. Opvallend is dat een belangrijk deel van deze kunstenaars de Rietveld Academie hebben doorlopen. Deelnemers aan de expositie naast Ten Hoopen zijn: Arien de Groot, Jan van Kempen, Kris Spinhoven, Marjoke Staal, Rob Otte, Suzanne van Reenen en Toine Moerbeek. Naast werk van deze aquarellisten is er ook glaskunst te zin van de glaskunstenaars Yvonne Trossèl en Jolanda Prinsen. Ook zij hebben gemeen dat ze les kregen aan de Rietveld Academie.

De expositie is nog te zien tot en met zondag 11 maart, elke donderdag tot en met zondag tussen 14.00 uur en 17.00 uur.