• Vader en zoon Verkerk (eigen foto)

    eigen foto

Kettinggesprek: Samen kampioen geworden

AALSMEER Patrick Verkerk is door Dirk Alderden uitgenodigd voor dit gesprek, maar helaas verhinderd vanwege een uitvaart. Vader Harry neemt het graag over, want de passie voor Porsches en racen is bij beide mannen hetzelfde.

Truus Oudendijk

Dan weet je ook wel het antwoord op de vraag van Dirk, hoe jullie zoveel geduld kunnen opbrengen voor je klanten?

Harry Verkerk: 'Wij weten hoe leuk het spel is en dan gun je je klanten ook heel veel, we zien de klant als koning en doen veel voor ze, maar of je dat nu geduld moet noemen…..'

Jullie bedrijf heet Race For Fun. Dat zegt al het een en ander, maar wat houdt dat leuke spel in? 'Alles wat hier te zien is komt voort uit mijn hobby. Inmiddels is dat ook de hobby van mijn zoon. Patrick en ik verschillen niet zoveel van elkaar, we zitten allebei tot over onze oren in de zaak. Daarnaast is onze grote hobby: het racen met Porsches. Voor mij is dat een jaar of vijftien terug begonnen. Een vriend van me, die net als ik aan een Porsche sleutelde maar al jaren racete, heeft me aangestoken. Hij zei tegen me: ga je racelicentie halen en stap een keer bij mij in de auto. Zo is het balletje gaan rollen en voor mij zelfs heel gunstig, want ik ben meervoudig kampioen geworden. Anderen zagen hoe goed ik mijn auto onderhield en vroegen: kun je dat ook niet voor mij doen? Zo heeft de hobby zich uitgebreid tot een bedrijf.'

Dat racen gebeurt specifiek in Porsches? 'Ja, alleen maar in Porsches. We zijn specialist geworden in budgetair racen met Porsches en dat groeit nog steeds. Inmiddels hebben we zo'n vijfendertig racende klanten, waar we alles voor doen. Niet alleen maar het onderhoud, maar ook het transport, de ondersteuning op het circuit en de begeleiding. We hebben drie vrachtauto's die de raceauto's naar het circuit brengen. Patrick heeft zijn instructeursdiploma en kan naast iemand in de auto plaats nemen en goed overbrengen wat de verbeterpunten zijn. We kunnen van A tot Z alles regelen in de racerij.'

Inmiddels is het je vak? 'Ik zie het nog steeds als een hobby, een betaalde hobby dat wel, maar die hobby hebben we in een zakelijke vorm gegoten. Ooit ben ik begonnen met een schoonmaakbedrijf. Dat hebben we nog steeds maar is nu in handen van mijn vrouw. Dat bedrijf bood ook de mogelijkheid om mijn hobby verder uit te breiden. Als schoonmaakbedrijf heb je het in de ochtend en in de avond druk en dan blijft er op de dag genoeg tijd over voor andere dingen. Die tijd heb ik ingevuld met in eerste instantie sleutelen aan mijn eigen Porsche en later ook aan die van anderen.'

Wat maakt Porsches zo bijzonder? En wat bedoel je met budgettair racen? 'De hele uitstraling eromheen maakt Porsche bijzonder. Het is een merk dat zich speciaal richt op sportauto's en snelheid. Maar 75 procent van de Porsches die racen zijn aan basis personenauto's. Porsche maakt maar heel weinig echte raceauto's. Wij zijn begonnen met de goedkopere auto's. In eerste instantie was dat de 944. Die auto's waren in aanschaf relatief goedkoop en dat betekent wanneer je hem ombouwt naar een raceauto, het nog steeds relatief goedkoop blijft. Als je er mee gaat racen komen daar natuurlijk kosten bij, maar die kun je in de hand houden door bepaalde dingen wel of niet toe te laten. Zoals bijvoorbeeld een goedkoper type band, met een ander profiel, waardoor je misschien iets langzamer rijdt, maar de slijtage ook veel minder is.'

Waar racen jullie? 'We hebben een overkoepelende vereniging die geen races organiseert, maar wel races inkoopt op diverse circuits, zoals Zandvoort, Assen, Zolder en Spa in België en Hockenheim en Nurburgring in Duitsland. Niet alle circuits ieder jaar, maar wel een zo'n divers mogelijk aanbod. Patrick en ik racen allebei en afgelopen jaar zijn we samen kampioen geworden in de GT klasse. Met een Porsche Cayman. Een heel bijzondere ervaring om samen op het podium te staan. '

Wat is de kick nou van racen? Waar doe je het voor? 'Je doet het juist voor die kick en ook een beetje voor het gevaar. Kerels zijn van nature jagers en dat gevoel geeft het wel. Dat gevaar is overigens maar miniem. Ik doe het al vijftien jaar en iedereen zegt altijd dat het zo'n gevaarlijk spelletje is. Maar eigenlijk is het alleen maar gevaarlijk voor je portemonnee. Die auto's zijn zo goed en je bent zo veilig in dat ding. Ook het circuit is veilig, met grindbakken en uitloopstroken. Er kan niet zoveel gebeuren. Ik heb van alles meegemaakt en het ergste wat mij is overkomen is een gekneusde pink.'

Wie wordt de volgend gast? 'Patrick's broer Robin. Hij is ook betrokken bij de races, maar heeft een zwaarder pijngevoel in zijn portemonnee. Hoever is hij van plan om te gaan?'