• Truus Oudendijk

Michel Kuipers ontwikkelt digitale toepassingen voor bedrijven in de sierteelt

Truus Oudendijk

Je bent uitgenodigd door Maarten Maarse, wat is je connectie met hem?

'Als jonge jongens hebben we samen geschaatst. Nu schaatsen onze kinderen en komen we elkaar tegen op de ijsbaan. Ik ben geen trainer, zoals Maarten, alleen in geval van nood val ik wel eens in. Zelf schaatsen doe ik ook niet meer. En verder zit ik al jaren samen met Maarten in hetzelfde team bij de pramenrace.'

Vertel eens wat Floral Innovations inhoudt?

'Wat we hoofdzakelijk doen is fotobewerking voor kwekers, exporteurs en retailers en met name voor de veilingklok, aanbodsbanken, webshops en voor folders voor retailers. Daarnaast ontwikkelen we software waarbij je met die beelden schapvisualisaties kan maken.'

Schapvisualisatie; prachtig woord, maar het behoeft enige uitleg

'Onze klanten maken foto's van hun product en sturen die naar ons toe. Wij bewerken dat tot een webshop plaatje door de plant of bloem eruit te knippen en een transparante achtergrond te geven. Op onze online software kunnen klanten inloggen en vervolgens van alles aan dat plaatje toevoegen, zoals een pot in de juiste kleur en formaat, een labeltje, een stickertje, een hoesje, hun eigen logo. Op die manier stellen kwekers zelf hun collectie samen. In het programma zitten niet alleen plaatjes van verpakkingsmateriaal, maar ook aanvoermateriaal zoals karren, rekken en stellingen. Zo kunnen ze een complete kar opbouwen en die vervolgens in een winkelomgeving plaatsen waardoor ze een beeld krijgen hoe het er in de supermarkt uit gaan zien. Je kunt het hele verkoopproces visualiseren.'

Hoe ben je op dit idee gekomen?

'Mijn frustratie was, dat de gemiddelde plantenwebsite er niet zo fraai uitzag; het was niet veel meer dan een plant met een liniaal ernaast om de maat aan te geven. En het was zeker niet te vergelijken met websites in andere sectoren. Ik werkte voor Bromelia specialist en verkocht via Bunnik, die daar een onderdeel van is, Bromelia's aan bouwmarkten en tuincentra. De mensen aan wie ik ze verkocht, wisten niet veel van planten, daarom was ik zelf veel aan het fotoshoppen om op die manier het product goed aan de man te kunnen brengen. Kwekers vroegen mij om dat ook voor hen te doen en uiteindelijk zat ik tachtig procent van mijn tijd plaatjes te knippen en te plakken. Op een gegeven moment hadden we een manier gevonden om die foto's vrij te maken van hun achtergrond en ben ik dat samen met twee jongens, Maarten en Stein verder gaan ontwikkelen. De ene zat bij me in het voetbalteam en de ander werkte op zaterdag bij een kweker. Allebei volgden ze een opleiding als programmeur en we zijn elkaar als ZZP' er in gaan huren. Op een gegeven moment liep dat uit de hand en ben ik uiteindelijk gestopt met verkopen en een eigen bedrijf gestart.'

Je praat steeds over we, het is geen eenmanszaak geworden?

'In eerste instantie wel, maar inmiddels zijn we een BV met vier werknemers. Ik ben de eigenaar, Maarten en Stein zijn de programmeurs en we hebben nog twee grafisch vormgevers. Die wonen in Griekenland en werken vandaaruit. Wij houden ons als bedrijf voornamelijk bezig met de beeldvorming, maar zijn nu ook bezig om te kijken hoe we wij datasystemen eraan kunnen koppelen.'

Kom ik nog even op de vraag van Maarten. Hoe zie je de toekomst van het digitale verkoopproces voor de kleine aanvoerder?

'We zijn nu bezig om een soort platform te maken waarin het niet uitmaakt of je één of honderd foto's uploadt. Dan wordt het ook interessant voor de kleine aanvoerder. Wat mij zorgen baart is dat we verwacht hadden dat de kwekers met relatief slechte foto's onze grootste klanten zouden worden. Maar in de praktijk blijkt dat juist de kwekers die al vergevorderd bezig zijn met fotobewerking, dit omarmen en oppakken. En daardoor wordt het verschil tussen de twee groepen weer groter. Ik denk dat vooral ook kleinere aanvoerders het moeten oppakken en er mee bezig zijn. Maar ik ben mij ervan bewust dat het lastig is om te moeten schakelen tussen de dagelijkse bezigheden en het randgebeuren, dat wel steeds belangrijker wordt.'

Wie nodig je uit voor het volgende gesprek?

'Thedo Vos, hij is al twee jaar bezig met een verbouwing. Ik ben benieuwd wanneer zijn housewarming party is.'