• pr

PENNENSTREEK: Lager wal

Vraagje. Wie weet wat USP betekent?

Pierre Tuning

De slimste Aalsmeerder weet het: 'Unique Selling Point'. Aalsmeer heeft niet minder dan twee van zulke 'Points': bloemen en watersport. De gemeente heeft in nauwe samenwerking met Ondernemend Aalsmeer een ambitieus promotieplan gemaakt om Aalsmeer als watersport- en toeristische gemeente op de kaart te zetten. 'Dit promoplan gaat uit van één merk: Visit Aalsmeer!' De toeristen zullen toestromen.
Maar nog een vraagje. Hoe kom je bij het water – en waar krijg je bloemen te zien? Stel: een bus toeristen wil bloemen bekijken en het water op. Op de veiling is door de computerisering niks te beleven. Dat wordt dus: de Historische Tuin en de Westeinder Rondvaart. Met één bus toeristen zitten die vol – en waar is een parkeerplaats? Niet op het Praamplein; ook op het Raadhuisplein heerst een permanente parkeercrisis.
Dan is er door het Amersfoortse bureau IMOSS het plan Waterfront ontwikkeld: een wandel- en fietsboulevard en verlengen van het Surfstrand tot aan de Watertoren. Er komen fiets-parkeerplekken. Over auto's wordt niets gezegd. Die moeten maar ergens in de Hornmeer gaan staan. Voor het verkeer dat op weg wil naar die andere trekpleister, het Fort Kudelstaart, is er door stoplichten en de nieuwe fiets- en voetgangers- oversteekplekken geen doorkomen meer aan.
Maar ach, dat strand aan lager wal is geen lang leven beschoren. Eén westerstorm en het is weggespoeld.