• Harm Koningen

    Truus Oudendijk

Kettinggesprek: Een Aalsmeerse mentaliteit

Truus Oudendijk

Harm Koningen is een van de jonge ondernemers in het driemanschap 'deboprojects' samen met Dennis Kayser en Boy van Baal. Robin Verkerk vraagt zich af hoe hij het volhoudt met al die concurrentie

Onze kracht is de persoonlijke benadering. In diverse branches gaat veel online, maar wij hebben er voor gekozen om bij onze klanten langs te gaan en de tijd voor ze te nemen. We hebben geen negen tot vijf mentaliteit. Pas geleden nog zijn we tot half twee 's nachts doorgegaan om voor een klant zijn webshop af te maken zodat hij op Koningsdag de verkoop kon starten.'

Op welke klanten richt je je? 'Heel divers, maar we merken wel dat het vaak de startende ondernemers zijn die ons zoeken. Wij vinden het mooi om met een bedrijf mee te groeien. We helpen met het opzetten van een website en dan hoop je dat het een succes wordt. Als dat doorzet is er als vervolg op de website weer een verkoopsysteem nodig. De online marketing en het adverteren op Google kunnen wij organiseren. Daarnaast maken we ook online bedrijfsfilmpjes. We zijn een compleet team dat alles online kan aanbieden.'

Wat heeft jullie doen besluiten om samen te gaan werken? 'Alle drie zijn we totaal verschillend, maar we waren wel ieder in dezelfde business bezig. We wonen hier in Aalsmeer, zijn hier begonnen en dat is onze basis, maar wie weet waar het eindigt.'

Hebben jullie alle drie een gelijksoortige opleiding gehad? 'Ook niet, Boy ken ik uit een vriendengroep, hij was altijd bezig met websites bouwen en ondernemen, Zelf heb ik een hbo marketingopleiding gevolgd in Amsterdam. En Dennis heeft een opleiding gedaan in applicatie ontwikkeling.'

Dat zijn drie verschillende disciplines die heel goed bij elkaar passen. 'Ja, maar wel met een Aalsmeerse mentaliteit als basis.'

En wat bedoel je daar mee? 'Hard werken. Dennis heeft jarenlang bij AH gewerkt. Boy en ik veel op de veiling en dat waren bepaald geen negen tot vijf baantjes. We moesten ook wel eens om vier of vijf uur ons bed uit. Dat vinden we helemaal niet erg en dat merken we nu nog. Als het nodig is gaan we door tot het klaar is.

Komen jullie klanten voornamelijk uit de sierteelt? 'Nee, niet specifiek, ik heb wel een groot netwerk opgebouwd op de veiling met kwekers en handelaren en daar ook een aantal klanten aan overgehouden. Vijf jaar geleden zijn we begonnen met eerst kennissen en familie als klanten, maar op een gegeven moment komen er mensen bij die je niet kent. We hebben tevreden klanten gecreëerd die ook weer nieuw werk opleveren.'

Ik zie hier de biografie van Steve Jobs staan. Is hij een voorbeeld voor je? 'Honderd procent. Hij was een man die naar de wereld keek en dacht in oplossingen. Als je een probleem tegenkomt kun je er tegenaan schoppen of er chagrijnig van worden, maar je kunt ook zoeken naar een manier om het op te lossen. Dat klinkt heel makkelijk, maar dat is het absoluut niet.'

Wat is jullie strategie? 'Wij proberen te ontzorgen. Dat is de afgelopen twee jaar steeds meer in de business naar voren gekomen. Je kunt aan mensen die totaal geen verstand hebben van computers of websites wel proberen uit te leggen hoe ze het moeten aanpassen, maar je kunt ook zeggen: dit kost het en wij doen het voor je. Dat doen we veel bij kwekers. Kwekers willen met bloemen bezig zijn en hebben geen zin zich te verdiepen in de automatisering. Hoe leuk is het dan niet dat er een paar jonge gasten zijn die alles voor je regelen.'

Hoe is jullie samenwerking onderling? 'Heel goed. Natuurlijk zijn er ook wel eens irritaties. Maar die houden ons scherp. We zijn in alle opzichten een jong en dynamisch team.'

En hoe zijn jullie taken verdeeld? 'Boy doet het web ontwerp. Dennis is grafisch heel goed, hij is echt de man van de puntjes op de i. Ik zorg voor de marketing en het contact met de klanten. Maar met zijn drieën moet je heel veel kunnen overlappen. Als er een verhinderd is kan de ander het probleemloos overnemen.'

Wat is je toekomstideaal? 'Een eigen pand. We willen graag een gerenommeerd online bedrijf neerzetten, waarin we blijven ontzorgen en die persoonlijke aandacht kunnen bieden.'

Wie nodig je uit voor het volgende gesprek? 'Michelle van der Linden. Ze maakt bloemstukken; van grafwerk tot een wekelijks boeket. Ik ben benieuwd met wat voor opzet ze dit is gaan doen en wat ze wil bereiken.'