• v.l.n.r Andre Vulperhorst, Lennard Gols, Madeleine Heijligers. Op de voorgrond Esmee Pappot.

    Truus Oudendijk

Kettinggesprek: 'We versterken elkaar'

AALSMEER Met elkaar vormen ze Cultuurpunt Aalsmeer: Madeleine Heijligers, André Vulperhorst, Esmee Pappot en Lennard Gols. Mieke Maarse en Anne Jet van Leeuwen van OTT, met wie ik vorige week sprak, willen graag dat ze iets over hun werk vertellen.

Truus Oudendijk

André Vulperhorst: 'We bestaan nu vijf jaar en in die tijd hebben we een aantal opdrachten meegekregen vanuit de gemeente. Ik ben van de amateurkunst en ondersteun die tak van sport. Zo lees ik mee bij subsidieaanvragen en betrek de amateurverenigingen bij lokale evenementen. De Week van de Amateurkunst bijvoorbeeld hebben we weer leven ingeblazen, op verzoek van de verenigingen die dat vroeger met De Hint organiseerden. Dat is nu doorontwikkeld naar de 'IkToon' maand; de maand juni waarin nationaal de amateurkunst in de belangstelling staat. En dat is heel divers. We organiseren ook netwerkbijeenkomsten. Zo'n drie keer per jaar spreken we vertegenwoordigers van met name verenigingen. In de toekomst willen we ons ook inzetten voor individuele amateurkunstenaars. Maar als uitgangspunt leek het ons goed om te starten met de verenigingen, omdat je daar een goed georganiseerde gesprekspartner aan hebt.'

Madeleine Heijligers: 'Ik ben hoofd van het Cultuurpunt en ik heb de organisatie vijf jaar geleden opgezet. Naast het aansturen van de organisatie, we zijn maar klein hoor, met allemaal parttimers, ben ik onder andere de gesprekspartner van de gemeente. Behalve het ondersteunen van de amateurkunst organiseren we ook kennismakingscursussen, waarin kinderen kennis kunnen maken met bijvoorbeeld muziek, dans of beeldende vorming op verschillende locaties in Aalsmeer. Hier in het centrum, maar ook in Aalsmeer Oost en Kudelstaart. Het is de bedoeling dat kinderen laagdrempelig en dicht bij huis aan culturele en creatieve activiteiten deel kunnen nemen. Als de kosten een probleem zijn kan het Jeugdfonds Sport en Cultuur bijspringen.'

Esmee Pappot:'Ik doe de marketing en publiciteit. Ik schrijf onder andere de persberichten en houd de social media en website bij. Daarnaast help ik ook mee met het vormgeven van de kennismakingsworkshops en zorg ik voor de flyers en de posters.'

Lennard Gols:'Ik ben al ruim vier jaar combinatiefunctionaris voor cultuur in het basis- en voortgezet onderwijs. Mijn opdracht is om kinderen kennis te laten maken met cultuur en er voor te zorgen dat ze zich ook in de naschoolse tijd bezig gaan houden met culturele vorming. De bedoeling is om dat te linken aan de lokale kunstenaars en culturele partijen en daar ook mee samen te werken. In de loop der jaren is die opdracht steeds meer in een preventie-achtige sfeer ontwikkeld. Dat wil zeggen dat we meer inzetten op doelgroepen die wat minder snel van huis uit met cultuur in aanraking komen. Daar hebben we een aantal projecten voor ontwikkeld. We haken aan bij themagroepen van de gemeente, zoals angst en depressie en alcoholgebruik onder jongeren. Door middel van projecten met een cultureel karakter besteden we daar aandacht aan.'

Hoe kijken jullie nu tegen deze vorm van samenwerking aan? En werkt deze aanpak? André: Het leuke van in een klein team werken is dat er dingen ontstaan die elkaar versterken. We ontmoeten elkaar in projecten. Lennard is aanspreekpunt op scholen, ik organiseer weer de activiteiten waar bij hem om gevraagd wordt.

Lennard:'We merken echt dat we de drempel naar cultuur lager hebben gemaakt, waardoor je een doelgroep bereikt die wat minder toegankelijk is en die we via school wel kunnen bewegen om aan de cursussen mee te doen. Sterker nog: de projecten op school zijn een soort proeftuin om er achter te komen wat jongeren leuk vinden en dat kunnen we dan gelijk in ons aanbod opnemen. Wij hadden bijvoorbeeld een Urban Arts Project over straatkunst waarin we zagen dat graffiti en DJ heel populair was en dat hebben we een jaar of drie geleden in ons cursusaanbod opgenomen. DJ loopt geweldig. Altijd uitverkocht. De talenten die uit zo'n workshop naar voren komen laten we dan weer optreden.

Merken jullie ook dat social media een toegevoegde waarde heeft/ Esmee:'Ja, dat merken we zeker. We leven in een tijd waarin we steeds digitaler worden. Het is dus belangrijk om, naast traditionele media, ook online actief te zijn. Via Facebook en de digitale nieuwsbrief bereiken wij vooral ouders en opa's en oma's. En Instagram is een medium waar middelbare scholieren te vinden zijn. Daar kun je jezelf zichtbaar maken door middel van hashtags.'

André:'Zowel de jeugd als de ouderen maken gebruik van ons aanbod. Je moet alleen goed kijken welke doelgroep je via welk platform wil bereiken. Cultuur is iets dat je je leven lang kunt beoefenen. Van nul tot negentig jaar.'

Wie nodigen jullie uit voor het volgende gesprek? 'Corrie van de Bieb. We zijn heel benieuwd wat haar favoriete boek is.'