• Reinier Vos, samen met zijn vriendin Sanne

    Willemijn de Lange

Vliegen is magisch: 'De uitdaging om steeds iets verder te kunnen'

AALSMEER Interessante en charmante jongen, Reinier Vos. Hij is student lucht- en ruimtevaarttechniek, werkt momenteel bij de luchtverkeersleiding op Schiphol en heeft een eigen zweefvliegtuig, samen met twee kameraden. Pieter Dol is benieuwd waar de passie voor zweefvliegen vandaan komt.

Reinier Vos: "Ik ben opgegroeid onder de vliegtuigen. Als kind vond ik dat geweldig interessant. Ik wilde zelf ook wel vliegen. Piloot leek mij een top baan. Als je veertien bent mag je al zweefvliegen en met mijn krantenwijk heb ik zoveel bij elkaar gespaard dat ik een jaar lid kon worden van de zweefvliegclub in Noordwijk. Met als doel te leren vliegen en mij alvast voor te bereiden op later het echte werk. Zo ben ik er ingerold. Mijn jongensdroom is inmiddels een beetje vervlogen, ik hoef niet perse meer piloot te worden, maar zweefvliegen trekt mij nog altijd."

Waarom? "Het is een doorlopend leerproces. In het begin leer je echt het vliegen: hoe zet je het ding op de grond en hoe krijg je hem in de lucht. Maar later ga je er afstanden mee vliegen, langer, hoger, de bergen in. Er zit heel veel verloop in."

Eerst is er de theorie neem ik aan, of begin je meteen in de praktijk? "Dat is een beetje met elkaar verweven. Je begint in een tweezitter met een instructeur. Die leert je al veel van de theorie. En natuurlijk krijg je ook lesmateriaal, maar dat is voor mij al een tijd geleden, ik vlieg inmiddels al zeven jaar. Het seizoen voor zweefvliegen loopt ongeveer van april tot augustus, dan is het weer het beste. Je kunt wel het hele jaar door vliegen als het niet regent en je goed zicht hebt, maar om lang in de lucht te blijven ben je op de thermiek aangewezen. Die neemt je mee omhoog als je er met een zweefvliegtuig rondjes in gaat draaien. Maar die thermiek is er niet elke dag."

Soms voel je dat de lucht zoveel energie omvat, dat je omhoog wordt getild.Hoe weet je of die er wel is? "Als je van die mooie gestapelde schapenwolkjes in de lucht ziet is het prima weer om te vliegen, dan zit er veel thermiek in de lucht. Dat fascineert me, want soms voel je dat de lucht zoveel energie omvat dat je omhoog wordt getild. Er zitten patronen in waardoor je het kan herkennen, niet alleen door wolken, maar ook vogels geven het aan. Soms verwacht je thermiek op een plek en dan is het er niet. Er zit ook iets onvoorspelbaars in."

Waarvandaan vlieg je? "Ik ben begonnen in Noordwijk, dat is mijn thuisbasis. Maar als je langer en verder wilt vliegen dan is dat te beperkt. Vanwege Schiphol, maar ook door de zee die het weer erg beïnvloedt. Als ik wil vliegen ga ik meestal naar Terlet, bij Arnhem. Daar huurt onze club een startbaan waar wij gebruik van mogen maken."

Wat betekent lang en ver? "Lang is vier, vijf of zes uur. Mijn record is acht-en-een-half uur onafgebroken vliegen. Wat betreft ver is dat een afstand van hemelsbreed zo'n 600 kilometer. Maar er zijn ook jongens die met moderne vliegtuigen 1000 kilometer halen. Daar ligt voor mij nu ook de uitdaging: steeds iets verder kunnen en een driehoek vliegen in plaats van in de omgeving van het vliegveld blijven."

Je moet natuurlijk ook weer terug. "Dat klopt en soms lukt dat niet en dan sta je op een ander vliegveldje of in een weiland dat je van tevoren uitkiest, voor het geval de thermiek je in de steek laat. Ik heb zo'n tien keer in een weiland gestaan, maar van te voren spreek ik altijd met iemand af die me op wil komen halen als het nodig is. Een zweefvliegtuig is redelijk demontabel, de vleugels kunnen eraf en naast de romp in een aanhanger geplaatst."

Ik heb inmiddels al zo'n tien keer in een weiland gestaan.Waarom heb je de ambitie om piloot te worden laten varen? "Destijds heb ik wel de selectie gedaan voor een vliegopleiding, maar halverwege ben ik gestopt, omdat de banken geen leningen meer verstrekten en zelf bekostigen niet haalbaar was. In diezelfde tijd werd ik aangenomen bij de faculteit lucht- en ruimtevaarttechniek."

Wel een toepasselijke studie. "Zeker, luchtvaart fascineert me nog steeds en daar blijf ik in bezig. Ik sluit ook niet uit dat ik later mijn brevet voor gemotoriseerd vliegen ga halen. Maar voorlopig is het deze studie. En die is best pittig, het komt me niet aanwaaien, ik moet er hard voor werken."

Wat doet deze hobby met je? "Er blijven uitdagingen in zitten. Ik doe het nu zeven jaar en het heeft nog geen moment verveeld, er zijn zoveel verschillende dingen: het sociale van een zweefvliegclub waar je je makkers hebt, mijn vriendin die dezelfde hobby heeft, we vliegen vaak samen en verder ben ik aan het uitzoeken of ik kan beginnen met de opleiding tot instructeur. Zelf wil ik graag in de bergen vliegen. Je bent nooit nooit uitgeleerd er zijn zoveel dingen die het leuk maken."

Wie nodig je uit voor het volgende gesprek? "Adrie de Rooij, hij is radio DJ bij Radio Aalsmeer. Zijn hobby is licht- en geluidtechniek. Hoe is hij daartoe gekomen?"

Truus Oudendijk