• Micael Hermansson voor de klas in Kudelstaart.

    Truus Oudendijk

Methode 'Grej of the Day'

KUDELSTAART Hij is hard op weg een internationale beroemdheid te worden, de Zweedse Micael Hermansson. Zijn methode 'Grej of the day' blijkt een eyeopener te zijn in onderwijsland.

Truus Oudendijk

Een methode is het nauwelijks te noemen, letterlijk betekent het 'ding van de dag'. En dat is het ook. Niks meer en niks minder. Waarom hij het zo genoemd heeft? 'Het klonk gewoon lekker', zegt Hermansson 'en het rijmt mooi'.

Op uitnodiging van Peter Rodenburg is hij op 23 april naar Nederland gekomen om de Antoniusschool te bezoeken en een lezing te houden over Grej of the day oftewel 'The Magic Micro Lesson' zoals hij het ook noemt.

STUDIEREIS Een team van de Antoniusschool heeft tijdens een studiereis naar Zweden kennis gemaakt met Grej of the day en is de enige school in Nederland die deze methode gebruikt. In de verschillende klassen legt Hermansson uit hoe hij op het idee is gekomen. Hij is verrast over de manier waarop de kinderen in de Antoniusschool het zelf toepassen.

ZWEDEN Hermansson is zelf opgegroeid in een klein dorp in het noorden van Zweden en als kind droomde hij ervan om een beroemd voetballer te worden, een rockster, tarzan of president. Uiteindelijk werd hij leraar. 'Zweden is een rolmodel voor goed onderwijs' legt hij uit. 'Ik ben 31 jaar docent geweest en ik hield van mijn vak. Maar 10 jaar geleden stond ik op een kruispunt. Ik was een klager geworden, vond het allemaal niet leuk meer en maakte de afweging: Ik stop ermee of ik ga door; maar als ik doorga moet ik een ander type leraar worden.' Hermansson had in die tijd een klas vol kleine monsters die altijd voor chaos zorgde. 'Ze haatten mij en ze haatten de school' zegt hij.

En toen begon hij met een verhaaltje te vertellen, iedere morgen als begin van de schooldag. Gebaseerd op zijn jeugd fantasieën ging het over van alles: De Eiffeltoren, de Niagarawatervallen, de moord op president Kennedy, Tarzan, de koning van Zweden. 'Maar nooit langer dan acht minuten en ik eindigde altijd met een cliffhanger, iets wat bleef hangen bij de kinderen. En als ze dan vroegen: meester waarom stop je? Vertel nu verder', zei ik: nee, sorry dit is het. we gaan nu aan het werk'.

WOW Wat er vervolgens gebeurde was opmerkelijk: kinderen hadden iets om over na te denken, gingen zelf op onderzoek, vertelden het thuis en ouders bemoeiden zich er ook weer mee. De interesse was gewekt. En een paar maanden later was er een totale omslag in de klas. Kinderen waren leergierig en kwamen graag naar school, al was het maar om elke dag de Grej of the Day te horen. 'Kennis is cool, dat heb ik ze meegegeven' zegt Hermansson. 'Belangrijk is wel de herhaling; na een dag of een week; en dat je je verhaal altijd eindigt met een 'Wow' factor.

Inmiddels is Grej of the day geïntroduceerd in heel Zweden. Noorwegen en Finland hebben interesse getoond om het ook in te voeren. Hermansson werkt inmiddels niet meer als docent, maar schrijft boeken over zijn onderwijsmethode en reist heel Europa door om lezingen te geven.