• René de Leeuw

Schiphol bouwt dubbele taxibaan: lawaai door werk aan Kaagbaan

SCHIPHOL Schiphol veroorzaakt deze week veel extra geluidsoverlast als gevolg van werkzaamheden aan de Kaagbaan. Die baan is daardoor niet beschikbaar voor starts en landingen. Vliegtuigen wijken uit naar andere banen: vooral naar de Aalsmeerbaan, maar ook naar de Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan.

Schiphol kondigde vorige week aan dat twee weken lang, van 24 februari tot 11 maart, werkzaamheden zou gaan verrichten aan de Kaagbaan. Dat leek lang, omdat voor jaarlijks onderhoud één week per baan gebruikelijk is. Uit navraag bij de luchthaven blijkt het alsnog te gaan om één week. De verwarring komt voort uit een ontheffing die Schiphol heeft gekregen om, indien nodig, de Buitenveldertbaan tot 11 maart voor nachtvluchten te mogen gebruiken. "We hebben die ontheffing gevraagd tot 11 maart voor het geval de werkzaamheden uitlopen", aldus een woordvoerster van de luchthaven. Ze geeft echter aan dat het werk waarschijnlijk wel op 4 maart afgerond zal zijn.

TAXIBAAN Het gaat niet alleen om onderhoud. De werkzaamheden betreffen ook voorbereidingen voor de aanleg van een nieuwe taxibaan over de A4. Schiphol heeft een dubbele ring van taxibanen, zodat vliegtuigen in tegengestelde richting elkaar probleemloos kunnen passeren. In die ring ontbreekt echter één schakel. Bij het taxiviaduct over de A4 is slechts een enkele baan aanwezig.

In het kader van de verbetering van de veiligheid wil Schiphol ook hier een dubbele taxibaan. Daarvoor moet een zogeheten rijbaanstation, vanwaaruit onder meer de baanverlichting wordt aangestuurd, verhuizen naar de andere kant van de Kaagbaan. Dat vereist het leggen van hoogspanningskabels onder de Kaagbaan door. In de eerste helft van september gaat de Kaagbaan opnieuw dicht. Dan wordt het nieuwe rijbaanstation ingericht en het oude gesloopt. Dat gaat volgens de luchthaven wél 2 weken duren.

VOLLE LAAG Intussen krijgen vooral Aalsmeer, Uithoorn en Amstelveen-Zuid deze week de volle laag met vlieglawaai. De Aalsmeerbaan, die normaal alleen in de piekuren wordt gebruikt, is overdag en 's avonds continu in gebruik en vanwege de zuidwestelijke wind vooral voor starts. Ook de Zwanenburgbaan wordt veel gebruikt voor starts in zuidelijke richting, maar vliegtuigen draaien dan nog boven Haarlemmermeer naar het westen, zodat ze niet over Kudelstaart heen komen. Later in de week verandert het weer, waaraan het baangebruik wordt aangepast.

Een ander grote verstoring brengt in de periode van 11 maart tot 22 april groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan. Zwanenburgers hebben dan wekenlang geen last van vliegtuigen, maar dat geeft op andere banen ook weer extra drukte en dus lawaai. Kleine beurten zijn er verder voor de Polderbaan van 30 juni tot en met 8 juli klein onderhoud, de Aalsmeerbaan van 23 september tot 7 oktober en de Buitenveldertbaan van 6 tot 14 oktober.

René de Leeuw